måndag 21 mars 2011

Allmänbildningen...

Jag läser i boken "Teknik i skolan".
Ginner skriver om hur viktigt det är att eleverna får en teknisk allmänbildning. Speciellt viktigt inför framtiden då "många beslut inom politik och näringsliv ofta inbegriper teknikval av olika slag".

Ju mer jag tänkte på det jag läst desto mer förvånad blir jag över att ämnet får så lite plats i klassrummen. Och sörjer min egen (brist på?) teknikundervisning som jag fick i högstadiet. (Ska bli intressant att läsa kapitlet om "teknik och flickor" framöver...). Målen med denna kursen blir klarare och klarare, jag har fått upp ögonen för syftet med de föreläsningar vi har haft och kurslitteraturen på ett nytt sätt.

Jag drog genast paralleller till det som hänt i Japan och debatten om kärnkraftverken som har satt igång.
Jag visste vad ett kärnkraftverk var och dess syfte. Men hade ingen aning om hur det fungerade rent tekniskt. Min första tanke var att "varför bygger de kärnkraftverk så nära vattnet när de vet vilka risker som finns?" Jag hade ingen aning om vattnets betydelse för kärnkraftverken, (har dock uppfattat det som att man kan använda sig av andra ämnen än vatten). Eller hur de var uppbyggda, vad som kan hända och vilka faror det innebär. Klart jag visste att det finns farlig strålning som inte får komma ut men så mycket mer hade jag inte kunskap om.

Vid ett val om hur vi ska hantera kärnkraften i Sverige i framtiden så behöver vi veta vad det handlar om. Vi behöver kunskap för att kunna göra ett så rätt val som möjligt för att utvecklingen ska bli så gynnsam för människan, samhället och naturen. Det räcker inte med att välja utifrån det man hör andra prata om eller det man matas med i media. Man måste göra ett aktivt, medvetet val. Vi måste hjälpa våra elever att bli reflekterande, ifrågasättande och undersökande samhällsmedborgare!

/Karoline Sigoldson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar