tisdag 30 augusti 2011

Tillbaka till skolan =)

Efter en intensiv vår med naturvetenskapliga ord och termer flygande i huvudet funderade man mycket på hur man ska använda all nyfunnen kunskap =).
Men efter ett tag upptäcker man att det verkligen är så att allt runt omkring oss är naturvetenskap. Och när man arbetar med barn får man ju massor av varför frågor. Såsom varför är det ett träd här? Varför regnar det och varför finns stenar? Och massor av andra frågor. En av alla frågor som jag fått under sommaren är varför vissa saker är lätta och andra tunga, och varför flyter pinnar men inte stenar? Samt varför kan två lika stora föremål väga olika, som tillexempel en sten och en pinne?
Ett svar kan ju då vara att det hela hänger ihop med densiteten i föremålen. Alltså hur tätt det är mellan molekylerna i föremålets materia. Stenen har sina molekyler mycket tätare ihop än vad pinnen har. Och när molekylerna sitter tätt ihop blir det tungt medans när molekylerna sitter glesare isär blir materialet lättare. Man kan även säga att det är tätheten mellan molekyler på en viss yta.
Med barn får man många frågor. Och som lärare är det då viktigt att tänka igenom vad som skall göras med barnen under dagen och kanske fundera lite på vilken typ av följdfrågor kan jag få. Vad behöver jag som lärare läsa på lite extra om? Som lärare är det alltid viktigt att vara förberedd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar