tisdag 10 maj 2011

Mina tankar kring kursen!

Jag tycker att kursen har haft ett annorlunda upplägg, gentemot vad jag hade förväntat mig. Jag hade nog vid kursens start hoppats på en mer fakta inriktad kurs, där jag skulle få lära mig om fåglar, blommor, träd osv. Kursen har gett mig mycket ny kunskap, men på ett annorlunda sätt och med ett annat och mer övergripande innehåll. Innehållet har fått mig att inse vikten av ämnet och för vem den är viktig!

Naturvetenskap och Teknik är något som finns med oss överallt och ett ämne där vi kan "spinna loss" och ta vara på eleverna intresse och engagemang för olika fenomen som finns i vårt samhälle och i elevernas vardag. Barn är undersökande individer som oftast längtar efter att få undersöka och experimentera, för att  kunna få kunskaper i hur och varför det blir som det blir. Kan vi som lärare fånga detta engagemang och intresse och göra lektionerna elevnära, så tror jag att vi har goda chanser att lyckas som blivande Lärare. :) Vi får självklart inte glömma hur viktig ämneskunskapen är och hur bred kunskap vi som lärare faktiskt måste ha.

Vi måste ständigt ha i åtanke då vi planerar och reflekterar; Vad Hur Varför och för Vem.

Camilla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar